(8 luty 1947)

Ewa Złotowska, zdjęcie Maciej Grochala (2023)
ZD – Pani Ewo, jak to się zaczęło?
Ewa Złotowska - Moja rodzina jest z dziada pradziada z Warszawy a ja się urodziłam w Zakopanem. Było to świeżo po wojnie. Mój ojciec zginął 30 sierpnia, wychodząc z kanałów. Powiedzieli mu, że można wyjść z kanałów, wojna się skończyła i na ulicy Kruczej zastrzelił go snajper. Moja mama, będąc ze mną w ciąży pojechała do Zakopanego gdzie mieliśmy schronienie na czasy wojny. I tak się tam urodziłam pod Giewontem. Jestem wcześniakiem, więc dlatego pewnie nie urosłam duża i wszystko u mnie jest trochę mniejsze. Z wykształcenia jestem muzykiem, skończyłam średnią szkołę muzyczną, byłam w klasie skrzypiec. Ale wtedy przestała mi ręka rosnąć, więc nie miałam już co grać. Nie mogłam podołać technicznie. Jeszcze w liceum występowałam na scenie z Danielem Olbrychskim. W „Zemście” Fredry on grał Papkina a ja Klarę. Do Batorego, naszego liceum, chodził też Maciek Englert. Po mojej maturze był nabór do Teatru STS. Były to eliminacje – trzeba było powiedzieć wierszyk, zaśpiewać piosenkę. STS tworzyli zawodowi aktorzy, tylko ja z jedną koleżanką byłyśmy amatorkami. Głównym reżyserem był tam Jurek Markuszewski a szefem muzycznym Marek Lusztig. W moim pierwszym przedstawieniu występowałam razem z Wojciechem Siemionem, a reżyserował to Wojciech Solarz. Ponieważ byli oni bardzo wymagający, były to takie moje pierwsze szlify w zawodzie. Teatr, kulisy gdzie trzeba było cicho się zachowywać, nie chrząkać, nie wycierać nosa przed wyjściem na scenę. To było wysoko postawione rzemiosło. Występujący tam aktorzy, poza świetnym warsztatem aktora posiadali przede wszystkim osobowość. Byli tam: Gustaw Holoubek, Andrzej Łapicki, Kalina Jędrusik, Halina Mikołajska, Zofia Merle, Jan Tadeusz Stanisławski – cała plejada wspaniałych aktorów. Swoje programy robił tu Wojciech Młynarski, Jerzy Gruza, Jacek Federowicz. Pamiętam, kiedyś był jakiś jubileusz Wojtka Młynarskiego i na scenie bukiet kwiatów miała mu